Maak van je huis een gezond huis

In De Vonderij ontwikkelen we huizen waarbij we extra letten op onthaasten, ontmoeten, buiten zijn en gezond leven. Maar hoe kan je ook binnenshuis zorgen voor een gezonde omgeving? De kwaliteit van ons zogenoemde ‘binnenmilieu’ kan namelijk gevolgen hebben voor onze gezondheid. Zo krijg je door een slecht binnenmilieu sneller last van allergieën, verkoudheid, hoofdpijn en een slechte weerstand. Gemiddeld brengen we vijfentachtig procent van onze tijd binnen door dus een gezond huis is erg belangrijk. Wij geven je vijf tips om te zorgen dat je huis een gezonde plek is.

1. Ventileren

Een van de meest voor de hand liggende maatregelen: ventileren. Nederlanders produceren gemiddeld tien tot vijftien liter water per dag. Niet alleen door bijvoorbeeld koken en douchen, maar ook doordat we vocht verliezen als we uitademen of transpireren. Hoe minder je ventileert, hoe meer de luchtvochtigheid toeneemt en een vochtig binnenklimaat is de ideale omgeving voor schimmels en huisstofmijt. Wat kun je doen om dit buiten de deur te houden? Zet je ventilatieroosters altijd open en zet gedurende de dag zoveel mogelijk ramen open. Vergeet vooral niet de ventilatieroosters af en toe schoon te maken, om te zorgen dat vocht altijd zo goed mogelijk afgevoerd kan worden.

2. Binnentemperatuur

Temperatuur is ook een belangrijke factor om te zorgen dat je huis een gezonde plek is. Alhoewel de perfecte temperatuur niet bestaat, is het raadzaam om de binnentemperatuur rond de twintig graden te houden. Een temperatuur van 17 a 18 graden schijnt ook goed te zijn voor onze stofwisseling. Dit heeft echter ook een flinke downside, zo meldt De Volkskrant. Hoe lager de temperatuur in huis, hoe hoger de luchtvochtigheid. En dat, hebben we zojuist vastgesteld, is juist niét bevorderlijk voor onze gezondheid.

‘’Met een luchtzuiverende plant haal je meteen een natuurlijke luchtverfrisser in huis’’

3. Groen, groener, groenst

Wist je dat sommige planten, naast dat ze zuurstof produceren, ook een luchtzuiverende werking hebben? Bepaalde plantensoorten nemen schadelijke stoffen op via hun bladeren. Deze stoffen worden eerst opgeslagen in de wortel en daarna afgebroken. Luchtzuiverende planten kunnen zelfs geuren afbreken, dus je hebt meteen een natuurlijke luchtverfrisser in huis. Voorbeelden van luchtzuiverende planten zijn onder andere lepelplanten en krulvarens.

4. Akoestiek

Planten dragen ook bij aan een betere akoestiek in je huis. Dat komt mooi uit, want goede akoestiek is goed voor je gezondheid. Het zorgt er namelijk voor dat geluid beter gedempt wordt, waardoor je minder wordt blootgesteld aan prikkels. Te veel prikkels kunnen leiden tot een onrustig gevoel, terwijl je huis juist een rustgevende plek moet zijn.

Vooral tijdens de interieurinrichting, kun je de akoestiek in je huis verbeteren. Hoe harder de materialen zijn die je neerzet en -legt, hoe slechter geluid wordt gedempt. Ook kan het ophangen van gordijnen al enorm helpen. Heb je een grote woonkamer? Probeer dan eens ruimtes van elkaar te ‘scheiden’ met bijvoorbeeld een bank of een kast.

5. Daglicht

Ook daglicht is van groot belang voor onze gezondheid. Het heeft bijvoorbeeld invloed op onze stemming, productiviteit, en op ons humeur. Zonlicht stimuleert namelijk – onder andere – de aanmaak van serotonine. Oftewel: het gelukshormoon.

Er zijn veel dingen die je zelf kunt doen om te zorgen dat er zoveel mogelijk daglicht je huis binnenkomt. Vervang bijvoorbeeld donkere gordijnen door lichte vitrages. Zorg er daarnaast voor dat je muren licht van kleur zijn. Waar donkere kleuren licht absorberen, werken lichte kleuren juist weerkaatsend, zodat het licht op meer plekken terechtkomt.

Kortom: door wat kleine aanpassingen, kun je er al voor zorgen dat je huis een fijne, gezonde en rustgevende plek is.

Meer informatie

Waarschijnlijk starten we eind dit jaar met de verkoop van de eerste huizen in De Vonderij. Wil jij als eerste op de hoogte zijn van ons woonaanbod en aanstaande evenementen? Schrijf je dan voor onze Nieuwsbrief of volg ons via Facebook en Instagram.